Preview

Leve de Urenfabriek - Hoe je een succesvol bureau runt

Adviesbureaus draaien op talent, scherpte en tijdsdruk, maar er ontbrak tot nu toe een praktisch managementboek dat echt aansluit bij hun wereld. In ‘Leve de Urenfabriek’ deelt Michel Buhrs lessen en handvatten om adviesbureaus toekomstbestendig te maken. In zijn preview vertelt hij erover.

Michel Buhrs | 2 september 2025 | 3-4 minuten leestijd

Na meer dan twintig jaar ervaring in het leiden van adviesbureaus besloot ik veel van mijn managementtaken over te dragen aan de MT’s van mijn bureaus: Behaviour Club en Bureau Buhrs. Daarbij zou een praktisch boek als ondersteuning kunnen helpen. Wat ik echter wist: het enige boek over het management van adviesbureaus is meer dan 25 jaar oud en in het Engels. Er was dus duidelijk behoefte aan een hedendaagse, no-nonsense benadering die écht aansluit bij de wereld van urenfabrieken. Daarom begon ik zelf met enkele notities onder de titel ‘Opa vertelt’. Samen met het team besprak en verfijnde ik die notities. Lang verhaal kort: ze groeiden uit tot het enige Nederlandstalige managementboek voor adviesbureaus: Leve de Urenfabriek.

geuzennaam

‘Urenfabriek’ is een geuzennaam voor wat ook wel bureau, bedrijf of agency wordt genoemd: een organisatie waar ambitieuze professionals bewust kiezen voor inhoudelijke scherpte, gezamenlijke ontwikkeling en het leveren van kwaliteit onder tijdsdruk. Winst wordt daarbij niet gezien als einddoel, maar als middel: om te investeren in vakmanschap en vernieuwing. Het managen van een urenfabriek vraagt om richting, vertrouwen en de moed om steeds opnieuw scherpe keuzes te maken.

structuur helpt

In Leve de Urenfabriek leer ik je geen theoretische principes, maar leg ik de nadruk op de harde realiteit van het managen van een adviesbureau. In de praktijk betekent dit dat je dagelijks moet leren omgaan met de waan van de dag. Alles komt tegelijk: offertes, zieke collega’s, klantvragen, nieuwe kansen en onverwachte crises.

Een van de belangrijkste lessen die ik als ondernemer – met vallen en opstaan – heb geleerd: als je als bedrijf goed wilt draaien, moet je structuur aanbrengen. Niet alleen een weekstart, maar een volledig systeem waarin je weet wanneer er een tandje bij moet, wat prioriteit heeft en hoe je de koers vasthoudt.

Lessen die je meteen kunt toepassen

Het boek is heel praktisch geschreven. De lessen die ik beschrijf, kun je direct toepassen. In een urenfabriek draait alles om het juiste team, de juiste klanten, het juiste aanbod, de juiste prijs en vooral om energie en focus. In Leve de Urenfabriek ga ik onder meer in op het belang van scherpe positionering (waar ga jij voor?), maar ook op praktische zaken zoals dashboards, urenanalyses en het delegeren van taken.

Daarnaast laat ik zien hoe je een cultuur opbouwt waarin niet alleen cijfers, maar ook mensen centraal staan. Want je kunt wel de beste diensten en processen hebben, maar zonder de juiste mensen staat je bureau stil. Of erger… Ik deel mijn ervaringen met werving en afscheid nemen, maar vooral met het creëren van een team waarin vertrouwen, duidelijkheid en ruimte voor groei de basis vormen.

Floreren met vernieuwing, energie en werkplezier

Het belangrijkste is dat dit boek je helpt je bedrijf te laten floreren. Vernieuwing is daarbij een belangrijke sleutel. Innovatie gaat meestal niet om grote sprongen, maar om slimme, kleine stappen waarmee je je blijvend onderscheidt. En in een wereld waar AI de toekomst verandert, moet je daar ook mee aan de slag. Dit boek biedt daarvoor concrete handreikingen.

Na het lezen van Leve de Urenfabriek beschik je niet alleen over tools om je bedrijf efficiënter en winstgevender te maken, maar vooral ook om de energie hoog te houden en het werkplezier te behouden. Dus: wil je een enorme boost geven aan de groei en bloei van je adviesbureau? Begin dan met dit boek. Het geeft je de inzichten en hulpmiddelen die je nodig hebt om de schoorsteen van je urenfabriek duurzaam te laten roken.

Over Michel Buhrs

Michel Buhrs (1963): ondernemer, strateeg en auteur

Michel Buhrs, auteur van "Leve de urenfabriek" (september 2025), is oprichter van zowel Bureau Buhrs als Behaviour Club, twee invloedrijke bureaus die rich richten op strategische communicatie, (burger)participatie, gebiedsmarketing, organisatieadvies en gedragsverandering. Hij schreef over deze specialisaties meerdere boeken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

    Personen

      Trefwoorden