trefwoord
De Eerste Kamer: Nederland's Kamer van Heroverweging
De Eerste Kamer der Staten-Generaal, kortweg Eerste Kamer of Senaat, vormt samen met de Tweede Kamer de Nederlandse Staten-Generaal, het hoogste staatsrechtelijke orgaan van volksvertegenwoordiging in het Koninkrijk. Met 75 zetels en een zittingsduur van vier jaar vormt de Eerste Kamer een essentieel onderdeel van het Nederlandse democratische bestel. De Eerste Kamer wordt de kamer van reflectie genoemd, waarbij wetsvoorstellen vooral op hun merites worden beoordeeld, ofwel getoetst op hun rol, functie, waarde en werking in de maatschappij op de lange termijn.
Spotlight: Bert van den Braak
Boek bekijken
Historische Ontwikkeling van de Senaat
De Eerste Kamer werd in 1815 gevormd door de splitsing van de Staten-Generaal in twee kamers, op verzoek van de zuidelijke provincies die de adel een plaats in het parlement wilden geven. De Eerste Kamer diende in het begin van haar bestaan als bolwerk rond de Kroon, zij kon alle voor de koning onwelgevallige wetsvoorstellen alsnog tegenhouden. De leden werden niet gekozen, maar waren vertrouwelingen van de koning, die door hem voor het leven werden benoemd.
Boek bekijken
Auteurs die schrijven over 'eerste kamer'
Het Verkiezingsstelsel: Via Provinciale Staten naar de Senaat
De leden worden niet direct door de burgers gekozen maar via een getrapt systeem. Ingezetenen van Nederland kiezen voor de provincie waar ze wonen de volksvertegenwoordiging voor het provinciebestuur, de Provinciale Staten; de leden van de Eerste Kamer worden door de Provinciale Staten van alle provincies gekozen. De leden van de Eerste Kamer worden gekozen door de Provinciale Staten van elke provincie en door de kiescolleges voor de Eerste Kamer op Bonaire, Sint-Eustatius en Saba. De leden van de Provinciale Staten en de kiescolleges worden weer gekozen door de inwoners van de provincies en de Caribische gemeenten.
Boek bekijken
Rol en Functie in het Tweekamerstelsel
Waar de Tweede Kamer nieuwe wetten kan wijzigen en maken, is de Eerste Kamer er alleen om nieuwe wetten goed- of af te keuren. Daarnaast controleert de Eerste Kamer, net als de Tweede Kamer, de regering. De Eerste Kamerleden hebben de taak om het wetsvoorstel te controleren. Bijvoorbeeld of het voldoet aan de Grondwet en Europese wetten. Ze kunnen het wetsvoorstel verwerpen of aannemen.
Boek bekijken
Spotlight: Henk Kummeling
Beperkte Bevoegdheden, Grote Invloed
In tegenstelling tot de Tweede Kamer heeft de Eerste Kamer echter geen recht van amendement: senatoren mogen wetsvoorstellen niet wijzigen. Ook heeft de Eerste Kamer geen recht van initiatief. Senatoren mogen dus ook geen nieuwe wetsvoorstellen indienen. De Eerste Kamer staat, ook al omdat de politieke fracties formeel niet aan een regeerakkoord zijn gebonden, verder af van de dagelijkse politiek. Zij houdt zich alleen bezig met de hoofdlijnen van beleid. Zij kan daardoor wat onafhankelijker opereren dan de Tweede Kamer.
Boek bekijken
"De Eerste Kamer is een kamer van reflectie, waar wetsvoorstellen op hun merites worden beoordeeld voor de lange termijn." Uit: De Eerste Kamer 1996-2021
Politieke Dynamiek en Machtsverhoudingen
Meestal leidt de Eerste Kamer een onopvallend bestaan: terwijl Tweede Kamerleden over elkaar heen buitelen op jacht naar media-aandacht en elk komkommernieuwtje aangrijpen om de minister aan zijn of haar jas te trekken, discussiëren de vaak wat oudere senatoren iedere dinsdag in alle rust over de kwaliteit, wenselijkheid en haalbaarheid van voorstellen. Maar soms gaat de Eerste Kamer wel op haar strepen staan.
Boek bekijken
Vrouwen in de Eerste Kamer
Vanaf 1917 worden alle beperkingen opgeheven en kunnen ook vrouwen worden verkozen. De emancipatie van vrouwen in de politiek vormt een belangrijk onderdeel van de democratische ontwikkeling van Nederland.
Boek bekijken
Kritiek en Hervormingsvoorstellen
Vanwege de wijze van samenstelling van de Eerste Kamer is er kritiek op haar bestaan wegens haar weinig democratische basis. Als alternatief voor de huidige getrapte verkiezingen, nl. door de leden van de gezamenlijke Provinciale Staten en niet rechtstreeks door het volk, zouden directe verkiezingen door en uit het volk zoals dat bijvoorbeeld in de Verenigde Staten ook gebeurt, als een verdere democratisering van het Nederlandse politieke bestel kunnen worden beschouwd.
Boek bekijken
Praktische Aspecten van het Eerste Kamerlidmaatschap
Tweede Kamerleden zijn fulltime beroepspolitici, terwijl Eerste Kamerleden deeltijdpolitici zijn, die dikwijls nog andere functies bekleden. Zij krijgen een vergoeding die ongeveer een kwart bedraagt van die voor de Tweede Kamerleden. Leden van de Eerste Kamer hebben er een betrekking van één dag per week en doen er ander werk bij. Die functies in de rest van de week vormen zo hun echte werk.
Boek bekijken
De Eerste Kamer 1996-2021 De Eerste Kamer bewijst haar waarde vooral in tijden van politieke turbulentie, wanneer haar heroverwegende functie zorgt voor de kwaliteit en constitutionaliteit van wetgeving.
Conclusie: De Blijvende Relevantie van de Senaat
De Eerste Kamer blijft een uniek en waardevol onderdeel van het Nederlandse democratische bestel. In de loop der tijden raakten steeds meer partijen overtuigd van het nut van een tweede instantie, die na de Tweede Kamer, wetsvoorstellen beoordeelt, uitgaande van eigen criteria. Ondanks kritiek op haar indirecte verkiezing biedt de Eerste Kamer een essentiële vorm van checks and balances, waarbij de kwaliteit van wetgeving en de constitutionaliteit centraal staan. De combinatie van juridische expertise, politieke ervaring en onafhankelijkheid van dagelijkse politieke conflicten maakt de Eerste Kamer tot een waardevolle 'kamer van heroverweging' in het Nederlandse staatsbestel.