trefwoord

Mediageletterdheid: Navigeren in het digitale tijdperk

In een wereld waarin we dagelijks worden overspoeld met informatie via smartphones, sociale media en nieuwsplatforms, is mediageletterdheid geen luxe meer, maar een noodzakelijke competentie. Het vermogen om bewust, kritisch en actief om te gaan met media bepaalt niet alleen hoe goed we geïnformeerd zijn, maar ook hoe we participeren in de democratie, hoe we onze kinderen opvoeden en hoe we ons wapenen tegen desinformatie.

Mediageletterdheid gaat verder dan het simpelweg kunnen gebruiken van digitale tools. Het draait om het kritisch beoordelen van bronnen, het herkennen van manipulatie, het onderscheiden van feiten en meningen, en het begrijpen van de mechanismen achter algoritmes en filter bubbles. In dit tijdperk van fake news, deepfakes en strategische desinformatie is deze vaardigheid cruciaal voor jong en oud.

Olivier Van Roy
Van digibeet naar mediawijs
Een praktische gids die lezers stap voor stap meeneemt van digitale ongeletterdheid naar volwaardige mediawijsheid, met concrete tools voor het dagelijks leven.
Boek bekijken
35,-
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Van basisvaardigheden naar digitaal burgerschap

Mediageletterdheid begint met fundamentele vaardigheden: het kunnen zoeken, selecteren en verwerken van informatie. Maar het eindigt niet daar. In toenemende mate gaat het ook om digitaal burgerschap - het verantwoord en ethisch deelnemen aan de online samenleving. Dit vraagt om bewustzijn van privacy, respect voor anderen en het begrijpen van de impact van ons online gedrag.

Katja Schipperheijn
Digitale burgertjes
Combineert mediawijsheid met digitaal burgerschap en biedt concrete handvatten voor ouders en opvoeders om kinderen veilig te laten navigeren in de digitale wereld.
Boek bekijken
29,99
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Spotlight: Katja Schipperheijn

Als internationaal erkende leerstrateeg en expert op het gebied van digitaal burgerschap heeft Schipperheijn meer dan 15.000 kinderen bereikt met haar workshops. Haar werk verbindt corporate learning met praktische mediaopvoeding en maakt complexe digitale vraagstukken toegankelijk voor breed publiek.

Mediaopvoeding: een nieuwe pedagogische uitdaging

Ouders en opvoeders staan voor een unieke uitdaging: hoe bereid je kinderen voor op een medialandschap dat voortdurend in beweging is? Katja Schipperheijn benadrukt in haar werk dat mediaopvoeding niet gaat om verbieden of onbeperkt toestaan, maar om begeleiden en beschermen. Het draait om het ontwikkelen van een gezonde, kritische houding tegenover media vanaf jonge leeftijd.

Marloes Jonker
Beschermtijd
Een empathische benadering van mediacoach Marloes Jonker die ouders helpt hun kinderen mediawijsheid bij te brengen zonder angst, met praktische tips voor verschillende leeftijden.
Boek bekijken
19,99
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
We informeren ons kapot - ‘Een scherp en noodzakelijk boek’
Peter de Roode
Een actuele analyse van het fenomeen 'infocratie' en hoe informatie-overload paradoxaal genoeg leidt tot slechtere besluitvorming en polarisatie in plaats van tot een beter geïnformeerde samenleving.

Desinformatie: het grootste gevaar voor mediageletterdheid

Nepnieuws, fake news, alternatieve feiten - de termen variëren, maar het fenomeen is universeel. In het artikel 'We informeren ons kapot' wordt helder beschreven hoe desinformatie niet per se tot doel heeft ons in slaap te wiegen, maar juist om ons 'wakker te houden' in een staat van permanente spanning en wantrouwen. Dit mechanisme maakt het steeds moeilijker om consensus te bereiken over basale feiten.

Het probleem wordt versterkt doordat we ons omringen met gelijkgestemden in echo chambers en filter bubbles. Sociale media-algoritmes tonen ons vooral content die onze bestaande overtuigingen bevestigt, waardoor een echte dialoog tussen verschillende perspectieven steeds zeldzamer wordt.

Sytze Hiemstra Daan Stremmelaar Marc Wervelman
Nepnieuws
Een praktische vademecum dat de mechanismen van desinformatie blootlegt en concrete handvatten biedt om nepnieuws te herkennen en te weerleggen in het dagelijks leven.
Boek bekijken
25,99
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Waarheid in tijden van verwarring

In een tijdperk waarin zelfs basale feiten ter discussie staan, wordt de vraag 'wat is nou waar?' steeds urgenter. Nepnieuws opereert vaak in grijze zones waarin waarheid en fictie door elkaar lopen. Het gaat dan niet meer om de vraag of iets waar is, maar of het waar had kunnen zijn - een subtiel maar cruciaal verschil dat de deur opent voor manipulatie.

Rik Peels Jeroen de Ridder
Wat is nou waar?
Een filosofische verkenning van filosofen Rik Peels en Jeroen de Ridder die zeven praktische regels biedt om helder te denken in verwarrende tijden, essentieel voor moderne mediageletterdheid.
Boek bekijken
22,99
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Spotlight: Rik Peels

Als universitair hoofddocent filosofie en religie aan de Vrije Universiteit Amsterdam leidt Peels internationaal onderzoek naar fundamentalisme en extremisme. Zijn expertise op het snijvlak van epistemologie en maatschappelijke vraagstukken maakt hem bij uitstek geschikt om concrete handvatten te bieden voor het herkennen van waarheid en desinformatie.
Wat is nou waar? - ‘Helpt ons op weg in warrige tijden’
Henk Jan Kamsteeg
Deze recensie laat zien hoe het boek van Peels en De Ridder praktische filosofie vertaalt naar toegankelijke regels voor iedereen die worstelt met informatieoverloed en het onderscheiden van betrouwbare bronnen.

Kritische informatievaardigheden ontwikkelen

De kern van mediageletterdheid ligt in het ontwikkelen van kritische informatievaardigheden. Rik Peels benadrukt in Wat is nou waar? het belang van 'intellectuele bescheidenheid' - weten waar je grenzen liggen en durven zeggen: 'dat weet ik niet'. Dit contrasteert met de hedendaagse neiging om over alles een stellige mening te hebben.

Kritisch denken betekent niet alles afwijzen, maar wel onderscheid maken tussen beweringen met en zonder bewijs. Het vereist het herkennen van cognitieve biases, zoals de bevestigingsbias waarbij we vooral zoeken naar informatie die onze bestaande overtuigingen bevestigt.

Lidewij Niezink
Kritisch zoeken, denken en evalueren
Dit studieboek van Lidewij Niezink biedt een systematische aanpak voor het ontwikkelen van informatievaardigheden, van strategisch zoeken tot het evalueren van bronnen en het hergebruiken van informatie.
Boek bekijken
47,95
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Als mensen je mening vragen, betekent dat nog niet dat je er een hoeft te hebben. Hardop zeggen dat je iets niet weet of dat je ergens niets van vindt, lijkt misschien een zwaktebod. Maar welbeschouwd zijn al die stellige opvattingen veel minder geloofwaardig. Uit: Wat is nou waar?

Media als leefwereld

We leven niet meer met media, we leven in media. Deze kernstelling van mediawetenschapper Mark Deuze vat de hedendaagse realiteit treffend samen. Media zijn niet langer instrumenten die we naar believen kunnen oppakken en wegleggen - ze zijn verweven met vrijwel elk aspect van ons bestaan. Van het moment dat we wakker worden met onze smartphone-wekker tot de laatste scroll door sociale media voor het slapengaan.

Mark Deuze
Leven in media
Deuze analyseert hoe media onlosmakelijk verweven zijn met ons dagelijks leven en pleit voor mediawijsheid als recept voor een goed leven in deze gemediatiseerde werkelijkheid.
Boek bekijken
22,99
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Longread - Uit onbetrouwbare bron
Dave van Ooijen
Een diepgaande analyse van hoe statistieken en cijfers worden misbruikt voor misleiding, met praktische voorbeelden van verkeerde toepassingen van kansberekening in rechtszaken en gezondheidszorg.

Strategische domheid en manipulatie

Een alarmerend fenomeen in het huidige mediadebat is wat journalist Sander Schimmelpenninck 'strategische domheid' noemt - het bewust veinzen van onwetendheid of het opzettelijk misbruiken van logische drogredenen om discussies te frustreren. Dit contrasteert met oprechte onwetendheid en is des te gevaarlijker omdat het zich voordoet als intellectuele nieuwsgierigheid.

Sander Schimmelpenninck
De domheid regeert
Schimmelpenninck analyseert hoe doelbewuste domheid wordt ingezet als machtsinstrument en pleit voor onderwijs in mediageletterdheid als wapen tegen deze manipulatieve strategie.
Boek bekijken
22,-
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Zelf onderzoek doen: van passieve consument naar actieve verifieerder

Mediageletterdheid vraagt om een actieve houding. In plaats van klakkeloos informatie te accepteren, moeten we leren onze eigen 'fact-checks' uit te voeren. Dit betekent bronnen achterhalen, claims verifiëren bij meerdere onafhankelijke bronnen, en vooral: bereid zijn onze eigen overtuigingen ter discussie te stellen.

Wetenschapsjournalist Adriaan ter Braack benadrukt het belang van deze eigenschap in zijn strijd tegen pseudowetenschap en gezondsheidsmythes.

Adriaan ter Braack
Eigen onderzoek eerst
Ter Braack laat zien hoe cruciaal mediawijsheid is om niet in de val van desinformatie te trappen, met concrete voorbeelden uit zijn werk als Sjamadriaan die gezondheidsmythes weerlegt.
Boek bekijken
23,99
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Van digibeet naar mediawijs Begin met bewustwording van je eigen digitale gedrag. Stel jezelf dagelijks de vraag: waarom deel ik dit? Van wie komt deze informatie? Welke emotie triggert deze boodschap bij mij? Pas dan kun je van digibeet naar mediawijs evolueren.

Alternatieve perspectieven op nieuwsvoorziening

Een belangrijk aspect van mediageletterdheid is het besef dat traditionele nieuwsmedia bepaalde mechanismen volgen die niet altijd bijdragen aan een volledig of genuanceerd beeld. De focus op actualiteit, op conflict en op het spectaculaire betekent dat structurele verhalen, langetermijntrends en genuanceerde analyses vaak onderbelicht blijven.

De Correspondent toonde met hun platform aan dat een ander soort journalistiek mogelijk is: een die zich richt op wat écht belangrijk is in plaats van wat trending is op sociale media.

De Correspondent
Dit was het nieuws niet
Deze bundel van De Correspondent laat zien wat reguliere media missen en stimuleert een kritischere houding door verder te kijken dan de waan van de dag - essentieel voor complete mediageletterdheid.
Boek bekijken
15,-
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Kritisch zoeken, denken en evalueren - Duidelijk, beschouwend en overzichtelijk
Frank van Kuijck
Een waardering voor het degelijke studieboek van Niezink dat theorie koppelt aan praktijk met talrijke oefeningen en QR-codes naar aanvullend materiaal, ideaal voor wie informatievaardigheden wil ontwikkelen.

Tijdloze wijsheid in een veranderend medialandschap

Hoewel het medialandschap voortdurend evolueert, blijven bepaalde principes van kritisch denken en informatiegeletterdheid tijdloos. Het vermogen om onderscheid te maken tussen correlatie en causaliteit, het herkennen van statistische manipulatie, en het kritisch bevragen van spectaculaire claims zijn vaardigheden die in elk tijdperk waardevol blijven.

Hans Rosling Ola Rosling Anna Rosling Rönnlund
Factfulness
Hans Rosling's meesterwerk blijft relevant omdat het aantoont hoe onze intuïties ons systematisch misleiden over de staat van de wereld. Zijn tien instincten die ons wereldbeeld vertekenen zijn fundamenteel voor het begrijpen van hoe media en statistieken ons denken beïnvloeden.
Boek bekijken
16,07
Wordt morgen verstuurd

Mediageletterdheid: een levenslange opdracht

Mediageletterdheid is geen vaardigheid die je eenmalig verwerft en afvinkt. Het is een continue ontwikkeling die vraagt om voortdurende alertheid, zelfreflectie en leerbereidheid. Technologie evolueert, manipulatietechnieken worden geraffineerder, en nieuwe platforms brengen nieuwe uitdagingen met zich mee.

De sleutel ligt in het ontwikkelen van een kritische houding die verder gaat dan specifieke tools of platforms. Het gaat om fundamentele vragen stellen: Wie heeft dit gemaakt en waarom? Welke informatie ontbreekt? Welke belangen spelen een rol? Hoe voel ik me bij deze boodschap en waarom?

Door deze vragen te blijven stellen - en onze kinderen te leren deze ook te stellen - bouwen we aan een veerkrachtige, mediawijze samenleving. Een samenleving waarin burgers niet passief informatie consumeren, maar actief en bewust participeren in het publieke debat. Dat is de belofte en de noodzaak van mediageletterdheid in de 21e eeuw.

Boeken over 'mediageletterdheid' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'mediageletterdheid'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

    Personen

      Trefwoorden