trefwoord
Vrouwelijke Kunstenaars: Van Schaduw naar Schijnwerpers
Eeuwenlang vormden vrouwelijke kunstenaars een onderbelichte groep in de kunstgeschiedenis. Het is nog altijd slecht gesteld met het aandeel vrouwelijke kunstenaars in de collecties van Nederlandse musea. Maar zelden komt dat boven de twintig procent uit. Gelukkig groeit de erkenning voor hun bijdragen steeds meer. Van de 17e-eeuwse meesters tot hedendaagse pioniers - vrouwelijke kunstenaars hebben altijd bestaan, maar hun verhalen zijn lang onverteld gebleven.
Boek bekijken
De historische strijd om erkenning
Vrouwelijke kunstenaars kregen minder kansen. Pas eind negentiende eeuw mochten ze naar de kunstacademie. Vrouwen richtten zich op minder gewaardeerde genres zoals stillevens en miniatuurschilderkunst in plaats van de historiestukken die hoger in aanzien stonden. Vanwege de geldinperkingen konden ze zich nauwelijks het duurdere schildermateriaal zoals olieverf en grote doeken veroorloven.
Boek bekijken
Hedendaagse kunsthistorici herontdekken vrouwen
Een nieuwe generatie kunsthistorici zorgt voor het nodige eerherstel. Het hogere doel is dan ook om zoveel impact te maken, dat de geschiedenisboeken permanent worden herschreven. De studenten van de toekomst moeten blijven leren over vrouwen in de kunst.
Spotlight: Jolande Withuis
Boek bekijken
De kracht van collectieven
Samenwerking heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in de emancipatie van vrouwelijke kunstenaars. Van 19e-eeuwse vrouwenverenigingen tot moderne kunsthistorische collectieven - samen bereiken vrouwen meer dan alleen.
Boek bekijken
Goed kijken begint met negeren - over de kracht van isoleren en het bewust focussen op details die anders onopgemerkt blijven. Uit: Altijd iets te vinden
Vergeten pioniers herontdekt
Steeds meer bijzondere vrouwelijke kunstenaars worden uit de vergetelheid gehaald. Er waren een paar uitzonderingen in de Hollandse zeventiende eeuw, je kunt ze nog net op één hand tellen: Judith Leyster, Catharina van Hemessen, Rachel Ruysch, Maria van Oosterwijck, Clara Peeters en Michaelina Wautier. Vanwege het beperkt aantal vrouwelijke oude meesters, zijn er vandaag de dag nog steeds weinig werken te vinden op de kunstmarkt.
Boek bekijken
Wat stilte wil Anna's strijd om erkend te worden als zangeres illustreert een universele waarheid: vrouwelijke kunstenaars moesten en moeten nog steeds harder werken voor dezelfde erkenning als hun mannelijke collega's.
Boek bekijken
Naar een evenwichtige toekomst
Meerdere musea zeggen dat ze nu een meer op vrouwen gericht aankoopbeleid hebben. We maken een inhaalslag. We willen vrouwelijke rolmodellen geven voor de jonge meisjes die in ons museum komen. De erkenning van vrouwelijke kunstenaars is geen trend, maar een noodzakelijke correctie van de geschiedenis.
Van Ik ben mijn muze tot De kunstmeisjes - deze boeken tonen dat het verhaal van vrouwelijke kunstenaars eindelijk wordt verteld zoals het hoort: als integraal onderdeel van onze culturele geschiedenis, niet als bijzaak maar als hoofdstuk.