,

Navigeren met KPI-Dashboards

Paperback Nederlands 2026 3e druk 9789001194970
€ 69,95
Nog niet verschenen, verwacht op 02-03-2026

Samenvatting

Navigeren met KPI-dashboards

  • Praktische aanpak voor KPI-dashboard creatie;
  • focus op top-down en bottom-up interactie;
  • aandacht voor uitvoering en realisatie, communicatie en draagvlak.

Dit complete én overzichtelijke boek laat zien hoe je bedrijfsactiviteiten effectief kunt sturen met een scherp KPI-dashboard. Het biedt een duidelijke aanpak om Kritieke Prestatie-Indicatoren (KPI’s) te bepalen en te gebruiken, zodat je met de juiste parameters grip houdt op alle processen.

Studenten leren hoe ze een praktisch dashboard opstellen dat direct laat zien waar actie nodig is. Vanuit missie en visie worden eerst de Kritieke Succesfactoren (KSF’s) bepaald, die vervolgens hun plek krijgen in de organisatie met dashboards als onderdeel van de dagelijkse routines en verbeterplannen.

In deze derde editie vind je nieuwe hoofdstukken over uitvoering en realisatie, een sterk verbeterd KPI-register en minder nadruk op financieel management. Ook is er meer focus op de samenwerking tussen top en werkvloer, met extra aandacht voor communicatie, draagvlak en teamwerk.

Doelgroep

Navigeren met KPI-Dashboards is geschikt voor opleidingen als Finance & Control, Accountancy, Bedrijfseconomie en Bedrijfskunde, Business & IT, Ondernemerschap & Retail Management. Het boek kan zowel in de propedeuse als de hoofdfase van deze opleidingen gebruikt worden.

Digitale leeromgeving

Met dit boek krijgen jij en je studenten toegang tot de uitgebreide online omgeving van studiemeister. Als docent krijg je de beschikking over business cases, een handleiding Navigeren met KPI-dashboards via Power BI, PowerPoint-figuren en -tabellen. Je studenten verdiepen hun kennis en verbeteren hun vaardigheden met o.a. theorie, slides, samenvattingen, hoofdstuktoetsen en opdrachten. Zo zijn je studenten goed voorbereid en kun jij tijdens de lessen de verdieping opzoeken!

Over de auteurs

Eldert de Jager is bedrijfseconoom met ruime ervaring als controller en CFO in grote en middelgrote bedrijven. Als oprichter van Fenmen BV en mede-eigenaar van Kompasteam BV helpt hij organisaties KPI-dashboards praktisch toe te passen voor betere sturing en performance.

Jako van Slooten is bedrijfseconoom en Register Controller met brede ervaring als CFO, Risk & Compliance Officer en Finance Process Director. Hij adviseert organisaties via DeVerandermotOR en doceert Finance & Accounting aan Hogeschool Rotterdam en Enterprise Risk Management aan De Haagse Hogeschool.

Specificaties

ISBN13:9789001194970
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:250
Uitgever:Noordhoff
Druk:3
Verschijningsdatum:2-3-2026
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (1)

recensie
Navigeren met KPI-dashboards - 'Aanbevolen'
Rik Lammers | 28 februari 2019
Ik wilde meer weten over de theorie achter KPI’s en Dashboards. We doen daar in de praktijk binnen IT Beheer en Management heel veel mee. Maar hoe doe je dit eigenlijk echt goed? Daar heeft vast iemand uitgebreider over nagedacht, was mijn gedachte.
Lees verder

Interviews en artikelen (1)

preview
Navigeren met KPI-dashboards
Jako van Slooten 2 oktober 2018 Met de lancering van Navigeren met KPI-Dashboards overbruggen wij, Jako van Slooten en Eldert de Jager, de kloof tussen de theorie en de praktijk.

Over Eldert de Jager

Eldert de Jager (1964) is bedrijfseconoom en heeft als controller en CFO bij grote en middelgrote bedrijven ruime ervaring opgedaan op het gebied van financieel management, bedrijfsvoering en verandermanagement. Hij is oprichter van Fenmen BV en mede-eigenaar van Kompasteam BV. Eldert de Jager is auteur van het managementboek Het Kompas: in 10 stappen echt grip op het bedrijfsresultaat (2016) en van het studieboek Navigeren met KPI-dashboards (2018).

Andere boeken door Eldert de Jager

Over Jako van Slooten

Jako van Slooten studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Aan het begin van zijn loopbaan heeft hij een studie tot Register Controller afgerond. Hij heeft ruime ervaring in meerdere branches, van coatingindustrie tot schadeverzekeringen, en van logistiek tot aan metaalindustrie. Hij heeft als CFO, Risk en Compliance officer en Finance Process Director veel ervaring opgedaan in nationale en internationale ondernemingen en is als organisatieadviseur werkzaam bij DeVerandermotOR. Jako doceert Finance & Accounting aan Hogeschool Rotterdam en Enterprise Risk Management aan de masteropleiding van De Haagse Hogeschool. Andere aandachtsgebieden zijn de Duurzaamheidsagenda en monitoren van organisaties. Jako heeft meegewerkt aan diverse boeken waarbij organisatiesturing een centraal onderwerp was. Het meest bekend is “Navigeren met KPI-dashboards”.

Andere boeken door Jako van Slooten

Inhoudsopgave

Inleiding 7

1 Het opstellen van bedrijfsdoelstellingen 11
1.1 De organisatievorm 12
1.2 Het opstellen van de missie 13
1.3 Het bepalen van de visie 20
1.4 Het vormgeven van de strategie 28
1.5 Het opstellen van het ondernemingsplan (strategisch plan) 30
Samenvatting 38

2 Het inrichten van performance management 43
2.1 Performance management 44
2.2 Van administreren naar Planning & Control 45
2.3 De opzet van de Planning & Control-cyclus 48
2.4 De hiërarchie van doelen en plannen 50
2.5 De betekenis van stuurinformatie 53
2.6 De rol van business intelligence 54
2.7 Bedrijfscultuur en performance management 60
Samenvatting 63

3 Het krijgen van focus met de kritieke succesfactoren 67
3.1 De balanced scorecard 68
3.2 De keuze van kritieke succesfactoren 71
3.3 De kenmerken van kritieke succesfactoren 73
3.4 De ordening van kritieke succesfactoren via de strategiekaart 75
Samenvatting 81

4 Het bepalen van kritieke prestatie-indicatoren 85
4.1 Het bepalen van de juiste KPI’s 86
4.2 De kenmerken van bruikbare KPI’s 88
4.3 Het vaststellen van de doelen met het SMART-principe 90
4.4 De relevante KPI’s 95
4.5 Het vastleggen van KPI’s in het KPI-register 103
Samenvatting 111

5 Het ontwerpen van het KPI-dashboard 115
5.1 De uitgangspunten van het dashboard-ontwerp 116
5.2 Het KPI-dashboard volwassenheidsmodel 119
5.3 Het belang van de passende visualisatie 121
5.4 Succesfactoren bij het werken met een management dashboard 132
5.5 De inzet van BI-tools bij ontwerp dashboard 132
Samenvatting 135

6 Het analyseren van prestaties 139
6.1 De waardekringloop van een organisatie 140
6.2 Het beoordelen van financiële prestaties 143
6.3 Het analyseren van de winst- en verliesrekening 145
6.4 Het beoordelen van de balans en de kasstroom 149
6.5 Het berekenen en interpreteren van financiële KPI’s 157
6.6 Analyseren van het klantenperspectief op het dashboard 171
6.7 Analyseren van het interne processen-perspectief op het dashboard 173
6.8 Analyseren van het leren & groei-perspectief op het dashboard 174
Samenvatting 177

7 Het praktiseren van performance management 181
7.1 De fases voor grip en sturing 182
7.2 Het rapporteren naar de organisatie 183
7.3 De benodigde competenties 189
7.4 Aan de slag met de dashboards 191
7.5 Het analyseren van resultaten 192
7.6 Het bijsturen als onderdeel van de PDCA-O-cyclus 195
Samenvatting 196

Slotwoord: De cirkel is rond 198
Literatuur 200
Verklarende begrippenlijst 202

Bijlagen
Bijlage 1: Het ondernemingsplan 206
Bijlage 2: Sustainable Development Goals (SDG’s) 208
Bijlage 3: Overzicht van kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) 214
Bijlage 4: Grafieken op een dashboard 218
Bijlage 5: Het KPI-register 220

Register 222

Managementboek Top 100

€ 69,95
Verwacht op 02-03-2026

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Navigeren met KPI-Dashboards